Ai probleme cu supapa EGR?

Ai probleme la EGR?

Ai probleme la EGR?

Supapa EGR este un echipament ce se gaseste pe motoarele noastre, pentru scaderea emisiilor poluante, fiind un sistem ce permite reintroducerea gazelor arse rezultate in urma arderii, astfel o parte din gaze fiind reintroduse inapoi in motor prin galeria de admisie.

Supapa EGR se poate gasi pe motoare diesel (aici este mult mai important) cat si pe motoare pe benzina, astfel EGR-ul se prezinta ca a fi o solutie tehnica optima, ieftina si necesara pentru scaderea emisiilor poluante.

In general mai multe probleme la EGR sunt intalnite la motoarele diesel, deoarece avem depuneri mai mari comparativ cu motoarele pe benzina, astfel avem particule mai multe si se infunda mult mai repede supapa EGR, pierzand vacuum.

 

Rolul acestuia este de a reduce emisiile de oxizi de azot ca urmare a temperaturilor foarte mari din timpul arderii, acestia formandu-se la temperaturi ce depasesc 1700 de °C, deci se urmareste practic scaderea temperaturilor pentru a evita acumularea masiva de noxe.

 

Exista doua tipuri de EGR: sistemul de recirculare simplu si sistemul de recirculare cu racire intermediara, cel de al doilea avand o mentenanta mai crescuta dar si o eficienta superioara, avand o componenta ce este compusa din mai multe tuburi centrale prin care circula gazele de evacuare, astfel lichidul de racire curge pe langa acestea si preia caldura de la gazele de evacuare, astfel creste densitatea gazelor arse introduse in motor.

Acesta nu este un sistem nou pentru automobile, acesta facandu-si aparita inca de prin anii 1970, initial acest sistem EGR era actionat electropneumatic, avand avantajul izolarii partii electronice a EGR-ului de componentele de temperatura inalta, dar in prezent majoritatea supapelor de recirculare a gazelor sunt actionate electric si comandate direct de catre unitatea de control electronica (ECU), astfel avantajul fiind un timp de raspuns mai mic al supapelor EGR, acest fiind sub 100 de milisecunde, astfel timpul de raspuns al motorului este mult mai bun si mai rafinat.

Cum functioneaza supapa EGR?

 

Acesta functioneaza doar atunci cand suntem la ralanti, cand avem sarcini mici sau medii. Cand avem sarcini mari, supapa EGR se inchide pentru ca motorul sa ofere performantele maxime.

Unitatea de control electronica (ECU) trimite comenzi catre supapa EGR pentru a permite unei cantitati de gaze arse evacuate prin supapa de evacuare sa intre in admisie, iar cel ce controleaza debitul de gaze arse in interiorul motoarelor supraalimentate este obturatorul, acesta putand sa scada presiunea in galeria de admisie.

Cum funcționează supapa EGR?
Cum funcționează supapa EGR

 

Dar atunci cand debitul de gaze arse reintroduse in motor creste excesiv, acest lucru nu poate fi deloc benefic, deoarece mergem intr-o alta extrema, vom avea cresteri de emisii de monoxid de carbon (CO), hidrocarburi (HC) si particule (PM), deoarece nu mai avem destul oxigen ci mai mult gaze arse ce sunt recirculate, toate acestea provocand o ardere incompleta, nemaiavand un amestec apropiat de cel stoichiometric.

O parte din gazele de ardere ce ies din motor, sunt reintroduse in motor, fiind racite de la o temperatura de aproximativ 750 de °C pana la o valoarea de aproximativ 160 de °C, acest lucru facandu-se prin intermediul lichidului de racire al motorului.

EGR-ul este setat sa functioneze in anumite conditii, iar atunci cand avem emisiile peste medie si sarcina motorului nu este la limita superioara, acesta functioneaza la capacitatea sa maxima. La diesel se poate intalni deobicei intre 1200-3200 rotatii pe minut iar la benzina se poate intalni intre 1800 si 4600 rotatii pe minut, aceste valori fiind diferite de la un fabricant la altul.

 

Simptome EGR defect

 

Clapeta EGR poate ramane blocata pe inchis sau pe deschis. In ambele cazuri fiind foarte daunator motorului, astfel putem avea porniri realizate cu dificultate, un fum de culoare inchisa de la depuneri in momentul in care acceleram, poate scadea cuplul si implicit puterea.

In acest caz motorul va ajunge mai greu la temperatura optima de functionare, deoarece in mod normal supapa EGR trebuie sa functioneze doar atunci cand motorul se incalzeste si ajunge la temperatura optima.

 

Simptome EGR înfundat
Simptome EGR înfundat

 

Simptomele cele mai evidente ar fi urmatoarele:

– functionarea neregulata la ralanti;

– pierderi de putere;

– acceleratie mai greoaie si un consum mai ridicat de combustibil.

 

Cum sa desfunzi EGR-ul?

 

EGR-ul este responsabil pentru acumularea particulelor de carbon si calamina in traseul de admisie, iar daca acest aspect este neglijat, cu timpul depunerile vor mari rezistenta la inaintare a gazelor in admisie, motorul va fi „mai murdar’” si acesta nu va mai functiona in parametri optimi.

Pentru a putea rectifica problema, ideal ar fi sa mergi la service, sa se faca o diagnoza pe masina, astfel poti afla ce problema ai cu pierderi minime.

 

EGR înfundat
EGR înfundat

EGR-ul se poate curata fizic cu aditivi speciali de curatare ce pot fi pulverizati conform fisei tehnice a produsului (ideal fiind sa cureti tot circuitul de la admisie la colectorul de admisie), iar in caz ca este stricat pe partea electronica sau este foarte infundat acesta se poate inlocui cu unul nou, fie original fie aftermarket, sa eviti supape EGR la mana a doua, deoarece preturile pentru acesta nu sunt foarte mari, rareori depasind 450 de lei, tinand cont ca defectarea acestuia poate atrage dupa sine defectarea altor piese ce sunt mai scumpe decat acestea, ca de exemplu filtrul de particule.

O metoda mai clasica de a curata EGR-ul ar fi curatarea acestuia cu benzina, lasand initial EGR-ul timp de circa 30 de minute in benzina, astfel depunerile se vor elimina rapid, ca mai apoi sa curatati depunerile ramase.

Aveti nevoie de circa 1 litru -1.5 litri de benzina, o carpa, niste manusi si o perie, eventual un spray de frane (acesta va fi folosit la final pentru a curata orice reziduu ramas in urma).

Aceasta metoda cu curatearea EGR-ului cu benzina este mai ieftina, dar trebuie sa ai mare atentie si cateva scule in plus pentru demontarea acestuia, astfel ca cu 20 – 30 de lei poti scapa de problema cu EGR-ul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *