BMW M5 E60 – O legendă vie

BMW M5 E60 5.0L V10

BMW M5 E60 5.0L V10

BMW M5 în caroserie E60 făcând abstracţie de la vârsta maşinii şi de kilometrii indicaţi pe odometrul de la bord, mai ales dacă maşina e menţinută într-o stare tehnică perfectă este o legendă vie pe șosele.

BMW M5 a fost întotdeauna o maşină foarte exclusivistă. Prima generaţie, E28, apărută acum mai bine de 25 de ani, a fost produsă în numai 2,200 exemplare, a doua generaţie – E34 – în numai puţin peste 12,200 exemplare, a treila generaţie – E39 – în puţin peste 20,000 exemplare, iar a patra generaţie – E60 – la fel în puţin peste 20 mii de exemplare, dintre care vreo mie au fost break-uri. Dacă primele două generaţii M5 îşi obţineau puterea din motoare cu 6 cilindri în linie, iar cea de-a treilea – dintr-un V8, atunci M5 E60 a fost parcă întruchiparea unui vis inginerescabsolut, primind sub capotă un propulsor V10!
Da, V10, de 5.0 litri! Mai mult ca atât, motorul lui M5 E60 păstrează filosofia bavareză a motoarelor geniale, de a avea 0.5 litri capacitate pentru fiecare cilindru! Astăzi M5 de generaţie nouă are din nou un motor V8 sub capotă, unul turboaspirat. Aşadar, BMW M5 E60 a rămas în istorie ca o ultimă legendă M5 cu motor aspirat natural, ca unicul M5 cu motor V10!
S85B50 BMW V10 5.0L
S85B50 BMW V10 5.0L
Maşina asta putea fi echipată fie cu o transmisie manuală cu 6 trepte, fie cu una secvenţială cu 7 trepte. Iar acuitatea reacţiilor cutiei de viteze automate poate fi ajustată printr-un selector de 5 poziţii, odată cu el fiind ajustaţi şi o mulţime de alţi algoritmi de gestionare a performanţei maşinii. Şi unde mai pui că în regim „normal” de condus, maşina îţi oferă doar 400 CP, şi doar atunci când activezi regimul „M”, dezlănţui toţi cei 507 CP de care e capabil motorul! Şi asta se întâmplă pe un motor aspirat natural!
La vremea lansării sale, BMW M5 E60 era cel mai rapid sedan din lume, fiind capabil să prindă prima sută în 4.7 secunde. În timp ce unele modele erau limitate electronic la 250 km/h, altele, ca şi maşina pe care o conducem noi astăzi, aveau limitatorul la 270 km/h! Iar cu un delicios motor V10 sub capotă, cifrele oficiale de consum nu mai mirau pe nimeni – 22.7 litri/100 km în regim urban, 10.2 litri/100 km în regim extra-urban şi 14.8 litri/100 km în regim mixt…
Iar atunci când te decizi să apeşi din plin pedala acceleraţiei, descoperi cum e să ai de-a face cu 10 cilindri deodată. În regim „normal” de condus puterea motorului îţi este livrată într-un crescendo neobişnuit în comparaţie cu motoarele bavareze turboaspirate de astăzi. Dacă aruncaţi azi o privire spre graficele de putere şi cuplu ale oricărui motor BMW, veţi vedea că aproape întreaga valoare a cuplului maxim merge linear de la turaţii minime la turaţii maxime. Aici, însă, pe M5 E60 la început ai un cuplu mult mai modest, care creşte exponenţial pe măsură ceturaţiile cresc.
Aici înţelegi cu adevărat că puterea şi cuplul pe care îl primeşti de la maşină sunt direct proporţionale cu cifra turaţiilor de pe cadranele de bord. Aici turarea motorului până la linia roşie are mai mult sens ca niciodată! Iar dacă mai incluzi şi regimul M, sesizezi că cei 107 CP diferenţă pe care-i primeşti înseamnă mult în senzaţii şi performanţă! Maşina devine cu adevărat bestială atunci, suspensia i se rigidizează, reacţiile cutiei de viteze sporesc la maxim, iar motorul reacţionează imediat la cea mai mică apăsare a pedalei de acceleraţie. Cu cât viteza creşte, cu cât sarcinile unghiulare şi aerodinamice cresc, cu atât maşina devine mai manevrabilă, parcă, mai predictibilă şi mai dornică de performanţă.
Toate componentele mecanice ale maşinii conveţuiesc într-un mariaj perfect, de la transmisie şi motor, la volan şi suspensie. Performanţa asta se simte excentric de naturală pentru zilele noastre, dar uimitor de bine echilibrată pentru aceleaşi zile ale noastre. Şi unde mai pui că toate aceste tehnologii şi algoritmi complicaţi care îi dictează comportamentul maşinii ăsteia nu sunt cu numic mai inferioare decât orice maşină de performanţă actuală, iar multe din aceste creaţii inginereşti nu se găsesc nici astăzi pe multe maşini cu pretenţii de performanţă.
În mediul urban, cutia de viteze poate lăsa impresia unor timpi mai lungi de schimbare a treptelor, pentru că e vorba de o cutie de viteze secvenţială cu un singur ambreiaj. Dar în scurt timp te obişnuieşti cu asta şi-ţi spui că mediul urban e pur şi simplu prea restrictiv cu o maşină ca asta. Deşi BMW M5 E60 poate fi cu succes maşina de fiecare zi a unui pasionat, ingineria ei genială îşi arată adevărata valoare în spaţii deschise, nerestrictive, unde V10-ele de sub capotă poate pune la treabă toate componentele mecanice ale maşinii, făcându-le să lucreze într-o sincronizare frenetică perfectă. BMW M5 E60 e o maşina care să-ţi topească anvelopele cu nemiluita, în timp ce-ţi unge sufletul cu o alifie de reţetă rară, formula căreia a fost pierdută în timp.
Şi pentru că reţeta asta nu mai există astăzi, maşina asta e o bijuterie de nepreţuit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *