O saptamână cu BMW X4 M40d. Un DIESEL care iți sucește mințile

BMW X4 M40d

BMW X4 M40d

În ultimul timp am condus câteva BMW-uri de ultima generație, printre ele Seria 5 Touring, Seria 4, Seria 4 Gran Coupe, noul X5 (cu patru turbine), un X4 25d si chiar si un i3 S care m-a lăsat fără cuvinte, dar pot sa îți spun cu mana pe inima ca X4 M40d alături de care am petrecut o săptămâna este printre favoritele mele. Uite de ce.

M-am tot gândit cum sa încep acest articol/test drive si pana la urma cred ca e mai bine sa o fac direct cu concluzia: adevărul este ca motoarele diesel sunt încă de actualitate si vor continua sa fie ani buni de acum încolo, in ciuda tuturor piedicilor si interdicțiilor venite din partea autorităților.

Scandalul Dieselgate a scos din umbră o practică populara printre mai mulți producători de automobile si anume măsluirea testelor de emisii. Daca pana la izbucnirea scandalului foarte puține organizații ridicau aceasta problema, de atunci populația si, implicit, autoritățile sunt tot mai interesate de protecția mediului înconjurător si de îmbunătățirea calității vieții.

 

BMW X4 M40d

 

Spre exemplu, câteva orașe europene, inclusiv Hamburg, Berlin, Frankfurt, Stuttgart (casa celor de la Porsche si Mercedes-Benz) si mai nou Amsterdam au anunțat ca intenționează sa interzică pe viitor, unii chiar au început sa o facă, mașinile cu motoare diesel mai vechi de x ani.

Chiar si așa, clienții continua sa opteze pentru acest tip de propulsoare iar marile companii din domeniu continuă să investească sume mari de bani in perfecționarea lor. Spre exemplu, majoritatea gamei actuale S a nemților de la Audi ascunde sub capota un motor diesel V6 de 3.0 litri. Ma refer aici la noul SQ5, S4, S5, S6 sau S7.

Și rivalul de moarte al producătorului din Ingolstadt, BMW, continua sa ofere modele performante echipate cu motoare diesel. Sa numesc doar câteva, noua generație X5 in versiunea M50d, pe care am condus-o si noi la începutul anului, noul X7 de asemenea in varianta M50d, sau X4 M40d. Cele trei ascund sub capota același motor, doar ca in cazul primelor doua vorbim despre o supraalimentare cu patru turbine, pe când in cazul celui din urma avem „doar” doua.

Și după ce am petrecut o săptămâna alături de un X4 M40d, finisat in superba nuanța Rosu Flamenco, îl pot descrie într-un singur cuvânt: spectaculos. Încă de la primul contact cu mașina iți dai seama ca nu ai in fata doar un X4 ci cel mai puternic X4 diesel de ultima generație pe care banii îl pot cumpăra in acest moment.

Trecând peste elementele de caroserie cu aspect sportiv, jantele supradimensionate, terminații mai mari pentru sistemul de evacuare si așa mai departe (lucruri cu care nu vreau sa te plictisesc) deschizi portiera si găsești un interior îmbrăcat in piele de cea mai bună calitate, ornamente din aluminiu si Black Piano iar in centrul ceasurilor de bord complet digitale tronează inscripția M40d. De fapt, chiar daca nu este un M pur-sânge, celebrul logo al diviziei de performanta de la BMW poate fi regăsit in multe locuri de la exterior sau din habitaclu.

„X4 chiar avea nevoie de un motor cu sase cilindri in linie” Îmi spune prietenul de la BMW care mi-a dat mașina pe mana, iar eu îl aprob imediat. Motoarele cu sase cilindri in linie sunt fără îndoială specialitatea bavarezilor. De la M88-ul care a echipat legendarul M1 la S38B38 (M5 E34) si mai târziu la S54B32, unitatea care iți încântă auzul si simțurile de sub capota M3-ului E46. Si acestea sunt doar câteva dintre capodoperele inginerilor de la BMW.

 

Motor M40d

 

Ingineri care, pana la urma, si-au folosit experienta acumulata in toți acești ani si au pus laolaltă o gama de motoare diesel de 3.0 litri „sase in linie” extrem de performanta si, de ce nu, prietenoasa cu buzunarul clientului. Pentru ca nu este îndeajuns sa dezvolți un motor puternic, adevărata provocare vine atunci când trebuie sa-l faci sa nici nu fie prea înfometat de combustibil.

Motorul lui X4 M40d are codul B57D30 si a debutat in urma cu patru ani odată cu noua generație Seria 7. Aceeași unitate, doar ca sub alte configurații, echipează si alte modele din gama BMW cum ar fi 530d, X3 M40d, 330d, 840d, X5 M50d sau X7 M50d. Așa cum spuneam mai sus, in cazul celor doua din urma propulsorul vine alături de patru turbine.

Spuneam atunci când am testat noul X5 M50d ca mașina este mai brutala decât te-ai aștepta dar ca la un moment dat simți cele 2275 de kilograme. Din punct de vedere al greutății X4 M40d este mai ușor decât fratele sau mai mare, acesta având o masa proprie de 1970 de kilograme, iar cele 305 kilograme in minus chiar se simt. Dar voi detalia acest aspect puțin mai încolo.

 

 

Deocamdată hai sa trecem in revista performantele motorului diesel de 3.0 litri twin-turbo. In cazul lui X4 M40d acesta dezvolta 326 de cai putere la 4.400 de rotații pe minut si 680 Nm cuplu disponibil intre 1.750 si 2.750 de rotații pe minut. Așadar de la turații relativ joase, specific pana la urma unui motor alimentat cu motorina.

Cu o transmisie automata Steptronic sport cu 8 rapoarte, care se comporta impecabil, si o tracțiune integrala xDrive, SUV-ul accelerează pana la 100 de km/h in 4.9 secunde si are o viteza maxima limitata electronic la 250 de km/h.

Trage nenica, nu se joaca.

Revin si spun ca cele 305 kilograme in minus, comparativ cu X5 M50d, se simt. Pornirea in tromba cu X4 M40d iti taie pur si simplu respirația, mai ales atunci când activezi modul Sport. Același sentiment îl ai si atunci când calci pedala de accelerație la podea din mers, aproape de la orice viteza. Transmisia retrogradează 2-3 trepte, sunetului motorului se intensifica (din păcate numai in boxe), botul se ridica si viteza creste rapid. Cu mașină asta ajungi cat ai clipi la viteza legala pe autostrada si este foarte ușor sa-i cazi in mreje si chiar sa o depășești. De câteva ori.Totul este ușor la volanul lui X4 M40d, totul mai puțin respectarea indicatoarelor care iti indica viteza maxima legala.

 

 

Cu o lungime care atinge 4752 de milimetri, o latime de 1938 mm, o inaltime de 1621 mm si un ampatament care masoara 2864 de milimetri, SUV-ul bavarez nu este deloc mic. Dar se simte foarte compact, foarte bine inchegat iar pe viraje ruliul este inexistent cu o usoara tendinta de supravirare in Sport si putin mai accentuata in Sport Plus daca abuzezi pedala din dreapta. Daca dezactivezi complet sistemul de control al tractiunii, nerecomandat pe drumurile publice, X4 iti da sansa sa te joci putin mai mult cu volanul. Sasiul adaptiv M, diferentialul M Sport si sistemul de franare M Sport, ultimele doua standard pe X4 M40d, sunt intr-o armonie perfecta dandu-ti ocazia sa te bucuri asa cum trebuie de un SUV M Performance.

In orice situatie, sistemul de tractiune integrala este alaturi de tine. Suspensia este putin cam rigida, chiar si in modul Comfort, dar nu iti ia foarte mult timp pana sa te obisnuiesti. Directia, usoara in Comfort, este sublima in Sport. Ai observat ca folosesc cuvantul „Sport” cam des si asta pentru ca in modul asta trebuie sa conduci masina.

„Asta nu-i masina de oras,” mi-a zis lumea.

Si are dreptate. Este mare pacat sa tii un X4 M40d in trafic bara la bara, pe stradute inguste si in parcari de mall. Sigur, are o armata de senzori, camera pentru marsarier si la 360 de grade, parcheaza singura etc. astfel ca este cam greu sa te faci de rusine, dar masina asta este facuta pentru excursii cu prietenii, pentru drumuri montane sau autostrazi.

 

 

Pentru trafic aglomerat sau calatorii lungi pe drumuri nationale sau pe autostrazi ai nevoie de pachetul de asistenta Plus pentru un plus de confort si siguranta (Driving Assistance Plus), unul dintre cele mai inteligente sisteme de asistenta a conducatorului auto de pe piata. Acesta include mai multe tehnologii, inclusiv avertizare de promiximate si de pietoni cu activarea franei de urgenta, Speed Limit Info cu indicator de interzicere a depasirii, avertizare la parasirea benzii de circulatie, avertizare de trafic in partea din spate, la schimbarea benzii de circulatie, pilot automat cu functie Stop & Go sau asistentul la directie.

Cu asistentul la directie activat, masina se conduce aproape singura. Spun aproape pentru ca la fiecare 5 secunde trebuie sa atingi volanul pentru a-l asigura ca esti atent totusi la ce se intampla. Daca ignori semnalul, sistemul incepe sa emita un sunet pentru ca in final sa franeze singur. Cum functioneaza? Pe scurt, intre 0 si 210 km/h sistemul opereaza automat masina si o mentine pe mijlocul benzii. Acesta foloseste numeroase sisteme radar de supraveghere si o camera video pentru a fixa pozitia in functie de marcajele benzii de circulatie si de masina din fata, fata de care mentine automat o distanta recomandata si adapteaza viteza pana la oprirea completa.

 

 

BMW X4 M40d ofera spatiu suficient pentru cei 5 pasageri pe care ii poate gazdui, chiar si cei din spate avand destul loc la cap in ciuda plafonului plonjat. Locuri de depozitare gasesti peste tot iar portbagajul poate inghiti 525 de litri de bagajesau 1430 de litri daca rabatezi bancheta.

Chiar daca vorbim despre un SUV sport, X4 nu se da in laturi nici atunci cand vine vorba despre o aventura pe teren accidentat. Garda la sol masoara 204 milimetri astfel ca X4 M40d poate traversa vaduri cu o adancime maxima de 500 milimetri. Deloc rau.

Si acum intrebarea pe care sunt sigur ca esti nerabdator sa o pui: cat consuma un X4 M40d?

Oficial, bavarezii declara un consum urban de 7.3 litri/100 de kilometri, unul extra-urban de 5.9 litri/100 de km si unul combinat de 6.4 litri la fiecare 100 de kilometri parcursi. Eu am avut masina pentru o saptamana, timp in care am parcurs aproximativ 800 de kilometri din care cam 200 in oras. La finalul celor sapte zile, bordul indica un consum mediu mixt de 9.0 litri, dar cel mai mult a coborat pana la 8.4 litri/100 de kilometri dupa rularea pe autostrada si uneori chiar si cu modul EcoPro activat. A, cu 5 persoane in masina.

Volumul rezervorului este de 68 de litri iar cu un plin, potrivit bordului, poti sa parcurgi cam 600-700 de kilometri. Eu am alimentat de doua ori, prima data am facut plinul si apoi am mai alimentat cam de 150 de lei. Costul total pe o saptamana? Aproximativ 600 de lei. Repet, nu a lipsit deloc condusul sportiv. Daca esti cuminte la volan si mergi mai putin in oras, eu zic ca nu-i greu sa obtii un consum si mai bun. 6.4? Poate nu, dar 7 si un pic…posibil.

O alta intrebare care te macina: cat costa un X4 M40d?

Cel mai puternic BMW X4 diesel pe care il poti cumpara acum in Romania costa cel putin 69.734 de euro. Masina testata de noi a avut o lista lunga de dotari, culoarea exterioara deosebita si tapiteria din piele neagra Vernasca, toate acestea facand ca pretul de lista sa ajunga la 86.545 de euro cu TVA.

Standard, X4 M40d ofera jante din aliaj usor M Double-spoke de 20 de inch, sistem de franare si diferential M Sport, sistem de alarma, covorase din velur, bord imbracat in Sensatec, iluminare ambientala, aer conditionat automat pe trei zone, faruri ceata cu tehnologie LED, volan M imbracat in piele, pachet M aerodinamic, ornamente BMW Individual Shadow Line sau capitonaj plafon BMW Individual antracit.

Al nostru a fost echipat in plus cu volan incalzit (195 de euro), sasiu adaptiv M (718 euro), cheie BMW cu display (256 euro), pachet Ambient Air (328 euro), faruri adaptive LED (513 euro), sistem de Asistenta Plus (2.357 de euro), Head-up Display (1.005 euro), pachet ConnectedDrive Plus (3.098 euro), scaune cu ventilatie activa (439 euro), Asistent Parcare Plus (574 euro) sau sistem audio Harman Kardon (821 euro), printre altele.

Rivalul direct al lui BMW X4 este Mercedes-Benz GLC Coupe, un model care a primit de curand un facelift iar lista de preturi aferenta pietei din Romania nu a fost inca publicata.

Concluzia

O parte din concluzie o stii deja. Completarea ar fi urmatoarea: BMW X4 M40d nu este o masina perfecta (nu ca ar exista asa ceva) si daca esti carcotas ii vei gasi cu siguranta nod in papura. Ba ca-i prea lata, ba ca scaunele fata nu ofera un suport lateral prea bun, ba ca sunetul din boxe al motorului este putin cam fals, ba ca vizibilitatea prin luneta nu este tocmai cea mai buna, ba ca-i prea scump etc. Dar chiar vrei sa-ti pierzi timpul facand asta? Iti spun eu ca nu.

 

via 4tuning.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *