Rolul, funcționarea și modul de testare la Sonda Lambda

Sonda Lambda

Sonda Lambda

Consum crescut de carburant, fum negru, trepidație la relanti, martor “check engine” aprins… Simptomele sunt destul de clare: e timpul să verificați sonda lambda.

Sonda Lambda este un senzor amplasat pe tubulatura de evacuare si conectat la ECU, care in esență consta într-un conductor de curent electric a cărui intensitate variază in funcție de cantitatea de oxigen care traversează sonda. In interiorul acesteia exista un material ceramic poros, din dioxid de zirconiu (ZrO2). Intensitatea curentului prin placa de zirconiu variază in funcție de numărul de molecule de oxigen care traversează materialul ceramic. Deoarece sonda funcționează optim doar la temperaturi mari, „la rece”, pana când gazele de eșapament ating temperaturi de 4-500 grade C, sonda este încălzita de o rezistentă din interiorul ei, după care căldura ii va fi furnizata chiar de temper­atura gazelor de eșapament.

Autoturismele cu motorizări euro 3 si 4 au chiar 2 sonde, una amplasata înaintea cataliza­torului pentru optimizarea amestecului aer/combustibil, si una după catalizator, pentru verificarea eficientei acestuia. Constructorii recomanda verificarea sondei la fiecare 30 000 de kilometri sau la fiecare doi – trei ani de funcționare a mașinii si schimbarea sondei in cazul când apar probleme in funcționarea acesteia.

Pentru ca una din sursele majore de poluare o reprezinta gazele incomplet arse emise de motoare in atmosfera, constructorii au pus la punct sisteme de limitare a emisiilor poluante. Printre acestea se număra convertoarele catali– tice (ceramice sau metalice), amplasate pe tubulatura de evacuare a vehiculelor si sondele de masurare a gazelor arse provenite din motor. Emisiile puternice de gaze de eșapament apar atunci când carburantul este incomplet ars, motorul este defectuos reglat, când se pornește sau se oprește motorul sau la deplasarea cu viteza redusa. In urma cu circa 25 de ani, in scopul reducerii efectului de po­luare al autovehiculelor, constructorii auto au dezvoltat un senzor denumit sonda Lambda – care poate măsura cantitatea de oxigen evacuat in urma procesului de ardere al motorului. Aceasta este localizata pe sistemul de evacuare al gazelor, înaintea convertorului catalitic la motorizările Euro1/2, si înainte si după catalizator la motorizările Euro 3/4.

Sonda Lambda asigura sporirea eficientei catalizatorului, dar si emisii reduse de noxe in atmosfera. In sarcina maxima a motorului, de exemplu la viteza de vârf, pentru a menține viteza, sistemul este dezactivat pentru a preveni sărăcirea exagerata a amestecului. Sonda Lambda are rolul de a regla amestecul aer/combustibil – prin comanda asupra injecției de benzina – astfel încât acest amestec sa fie convenabil regimului de moment al motorului. Daca sonda detectează prea mult oxigen in gazul evacuat, înseamna ca motorul merge cu un amestec prea sărac (in combustibil); prin urmare, este mărita cantitatea de benzina.

Dacă, dimpotrivă, este prea puțin oxigen in evacuare, înseamna ca amestecul este prea bogat si ECU reduce cantitatea de benzina din admisie. Defectarea sondei duce la funcționarea anormala a motorului. La fel si defecțiunile de etanșare a admisiei de aer, a circuitelor de reglaj vacuumatic – așa-numita admisie de aer fals “- induce in eroare sonda Lambda care da informația ca amestecul este prea sărac. Prin urmare, electronica (ECU) va pompa “mai multa benzina in cilindri (corespunzător cantității de aer aspirat in mod normal + cel fals) si motorul va funcționa cu detonații in evacuare, eventual se îneacă “.

După reglajul amestecului aer-combustibil necesar unei arderi cat mai bune, gazele evacuate ajung in asa-numitul catalizator “unde, într-adevăr, gazele se oxidează la contactul cu platina si celelalte materiale de reacție. Funcționarea unui motor cu o sonda de O2 (Lambda) defectă determina utilizarea de amestecuri bogate, rezultând un consum mărit de benzina, deteriorarea in scurt timp a catalizatorului si uzura prematura a mo­torului, provocata de excesul de benzina care ajunge in baia de ulei. Prin folosirea unui astfel de echipament se poate ajunge la o reducere a emisiilor de pana la 90%.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *