Test Drive BMW Seria 3 320d xDrive G20

Test Drive cu noul BMW Seria 3 320d xDrive G20

Test Drive cu noul BMW Seria 3 320d xDrive G20

Test drive cu BMW Seria 3. Încearcă să îți imaginezi cămara ta fără cuțit. Un instrument atât de banal, dar atât de important în orice domiciliu. Nu poți tăia, felia sau mărunți. Fără îndoială o să îți fie foarte greu să gătești în lipsa acestuia.

Înainte de a fi văzut ca un simplu instrument în bucătărie, cuțitul a fost o armă de vânătoare, de atac sau de apărare. Prin urmare, pe atunci, importanța sa era și mai mare. Rolul esențial al unui cuțit în bucătărie este similar cu rolul lui BMW Seria 3 G20 în gama constructorului din Munchen.

Poate fi o comparație greu de perceput, însă o să vă explic. BMW s-a afirmat ca fiind un constructor premium de talie mondială încă dinainte de lansarea primului Seria 3. Cu toate acestea, Seria 3 a fost modelul care le-a adus nemților milioane de clienți noi și o mare parte din popularitatea și adresabilitatea de care se bucură azi.

Prin urmare, lansarea unui nou „cuțit” în bucătăria BMW nu poate fi privită decât cu un foarte mare interes de npo. Și, având în vedere tradiția germanilor, el nu poate fi decât ascuțit, construit din cele mai bune materiale și cu un design ireproșabil.

 

Motor și transmisie

Motorul lui BMW Seria 3 320d xDrive G20
Motorul lui BMW Seria 3 320d xDrive G20

 

Pentru a putea fi în continuare la fel de popular, BMW Seria 3 G20 nu își permite să renunțe la motoarele diesel care l-au consacrat. Își permite în schimb să ofere modificările potrivite pentru ca dieselurile sale să facă în continuare carieră.

Întâlnirea mea cu noua generație Seria 3 în caroserie G20 s-a desfășurat sub indicativul 320d xDrive, una dintre cele mai apreciate combinații de către publicul din România. Motor diesel cu resurse suficiente și consum redus. Este compromisul perfect, întrucât vine disponibil cu 190 de cai putere și are o arhitectură nouă, cu două turbine. Marele său avantaj este că poate livra un cuplu motor generos, de 400 de Nm, care începe de la 1750 de rotații și se desfășoară pe o plajă suficientă, capabilă să facă motorul de doi litri elastic și plăcut.

Chiar dacă versiunea 320d nu este sinonimă cu explozia unor nume mari din gama BMW, plecările sale de pe loc sunt plăcute și nu îți dau niciodată impresia că te afli într-o mașină submotorizată. În fond, ar fi o blasfemie. Ai suficient aplomb în depășiri, bagaj de putere constant și capacitatea de a solicita mereu mai mult. Propulsorul cu patru cilindri și două turbine (de concepție nouă) are o liniaritate foarte bună în livrarea resurselor și nu dă dovadă de întârzieri.

Comportamentul exemplar este obținut și cu ajutorul transmiei Steptronic cu 8 rapoarte, care se mișcă atât de intuitiv, încât parcă e conectată direct la rețeaua ta neuronală. Este o cutie care poate alterna rapid rapoartele, cu un rafinament exemplar, pentru ca tu să consumi puțin și să percepi o rulare fluidă. De asemenea, poate retrograda în orice moment.

Ai la dispoziție și câteva moduri de rulare clasice. E clar că în EcoPro vei fi viciat de o mare parte din resursele pe care le aveai la pedală. În modul Sport însă, BMW Seria 3 ține să te convingă că nu știe ce e aia turbo lag și că resursele pot fi livrate fără nici o întârziere. Cutia rămâne mereu alertă și te ajută cu retrogradări și pe frânare.

Toate aceste caracteristici creează o pereche motor-cutie de referință în segmentul premium. Totul se leagă natural, iar Seria 3 este o mașină care se conduce foarte ușor.

Izolarea fonică a dieselului este și ea superioară modelului anterior, chiar și la turații înalte, când, de obicei, cei patru cilindri încep să își trădeze caracterul gutural.

Cât consumă noul Seria 3 G20 320d xDrive ?

Consum BMW Seria 3 320d xDrive G20
Consum Seria 3 320d

De ce aleg românii versiunea 320d? Pentru că suntem o națiune chibzuită, ca să nu zic zgârcită, când vine vorba de consum. Iar BMW a avut grijă să le facă pe plac tuturor celor care își doresc să facă cel puțin 1000 de kilometri cu un Seria 3. Da, un plin vă poate aduce ușor o astfel de autonomie. Bineînțeles, în regim extraurban.

În cazul meu, pe tot parcursul testului, versiunea 320d a înregistrat un consum de 5.5 litri/100 de kilometri. Și nu l-am tratat cu mânuși. În oraș, valorile indicate de computerul de bord au oscilat între 8 și 8.5 litri. Și toate cifrele astea fără să folosesc modul EcoPro, care ar fi putut să fie de-a dreptul habotnic.

În fișa oficială, BMW anunță un consum mediu oficial de 4.6 litri/100 de kilometri. Este cu mult mai bine decât ce promite un Mercedes-Benz C220d 4Matic cu automată. Și în cazul lui Jaguar XE D180 cu automată și 4×4 consumul este mai mare cu aproape un litru.

Culmea, hibridul Lexus IS300h, fără 4×4, poate garanta un consum similar cu cel al lui 320d. Proaspăt sositul rival scandinav, adică Volvo S60, nu este disponibil cu o versiune diesel.

Ce performanțe are noul Seria 3 G20 320d xDrive?

BMW nu are cum să nu se respecte. Fie că vorbim despre versiuni entry-level, fie că ne referim la motorizări de top. Prin urmare, inginerii BMW se străduie să le ofere clienților performanțe bune indiferent de alegere.

În cazul lui BMW 320d cu xDrive, accelerația de la 0 la 100 de km/h se realizează în doar 6.9 secunde. Este un timp pe care îl realizau hot hatch-urile acum câțiva ani. Timpul de sprint este identic cu cel al unui Mercedes C220d 4Matic, care are 194 de cai putere și aceeași valoare de cuplu.

Audi A4 facelift nu este încă disponibil în România, așa că trebuie să mai așteptăm până îl includem în comparație. Despre Jaguar XE și versiunea sa comparabilă, D180 cu tracțiune integrală, trebuie spus că are doar 180 de cai, însă un cuplu de 430 Nm. Timpul său de accelerare este net inferior: 8.4 secunde. Și Lexus IS300h e tot pe acolo, pentru că are nevoie de 8.3 secunde.

O mașină premium te atrage cu interiorul așa este și acest Seria 3 G20

Interiorul lui BMW Seria 3 G20
Interiorul lui BMW Seria 3 G20

Comparativ cu vechea generație, noul Seria 3 este un salt uimitor. Calitatea materialelor a crescut, desgnul a fost aliniat și el la preferințele estetice ale epocii, iar tehnologia reprezintă tot ce are BMW mai bun în laboratoarele sale.

O să încep cu ergonomia, un capitol la care BMW a excelat întotdeauna. A fost modificată substanțial față de vechiul model. Comenzile pentru climatizare au fost repoziționate, iar butoanele au devenit ceva mai mici și mai înghesuite. Chiar și așa, operarea lor este facilă. La fel se întâmplă și cu butoanele de pe volan. Am însă o obiecție: mutarea butonului de start de pe planșa de bord pe consola centrală.

Pielea, aluminiul și plasticul moale sunt doar câteva detalii care te vor cuceri. Nu mai vorbesc despre magia finisajelor și a îmbinărilor. În funcție de nivelul de echipare ales, pe consola centrală o să descoperi un material texturat care o să te încânte.

Când vine vorba de spațiu, noul BMW Seria 3 a devenit ceva mai generos cu picioarele pasagerilor spate, oferind 3 centimetri în plus pe banchetă. Însă, în continuare nu te bucuri de un spațiu generos. E la limita decenței, mai ales că ai și un tunel central foarte ridicat.

BMW a ținut să repare problema spațiilor de depozitare, așa că o să găsiți loc suficient pentru sticle la nivelul portierelor. Avem și o cotieră destul de practică, precum și un spațiu pentru telefonul mobil, la baza consolei centrale. Chiar și așa, au fost păstrate și cele două suporturi pentru pahare.

În portbagaj, BMW anunță o capacitate de 480 de litri, ceea ce mă face să mă întreb dacă BMW a uitat cumva că până și un Honda Civic Sedan poate oferi mai mult spațiu. Ce rost mai are poziționarea în segmentul mediu dacă portbagajul e la nivelul unei compacte?

N-aș vrea să-l fac pe BMW Seria 3 unic vinovat pentru această tendință pentru că portbagajul său pare uriaș pe lângă ce oferă Clasa C, Lexus IS sau Jaguar XE.

Am lăsat la final antifonarea habitaclului pentru că ea este specială. Noul Seria 3 te izolează mult mai bine de zgomotele din exterior decât vechiul model. Pe exemplarul meu de test era bifată însă opțiunea unor geamuri față izolate fonic (205 euro), deci ar fi bine să țineți cont și de asta atunci când configurați mașina.

Preț achiziție

BMW a știut să își vândă întotdeauna destul de scump pielea. Prin urmare, decizia de a păstra noua generație Seria 3 la același preț de pornire ca al vechiului model poate fi una surprinzătoare. Dacă începi să frunzărești configuratorul și să cauți alte versiuni, niveluri de echipare și opționale o să realizezi că valoarea unui Seria 3 foarte bine echipat a crescut. Și nu cu valori ușor de neglijat.

Un 318d cu transmisie manuală (da, mai există așa ceva) pornește de la 35.800 de euro, adică o valoare decentă și cât se poate de corectă. Versiunea testată de mine, adică 320d nu e cu mult mai scumpă: 38.500 de euro. Și ea este disponibilă cu transmisie manuală. Dacă începi să adaugi cutia automată Steptronic sport și tracțiunea integrală xDrive ajungi la o valoare de 43.300 de euro. În continuare un preț corect pentru acest segment.

Urmează însă nivelul de echipare, care poate costa 1400 de euro (Advantage), 3400 de euro (Sport Line, ca pe exemplarul meu), 5000 de euro (Luxury Line) sau chiar 6200 de euro (M Sport). După ce ai făcut calculele acestea și te-ai apropiat de pragul psihologic de 50.000 de euro poți să te joci cu opționalele: un volan încălzit, un rezervor mai mare (costă și acesta 174 de euro), scaune față reglabile electric și încălzite, faruri adaptive cu LED, un head-up display, încărcare prin inducție pentru telefonul mobil, cel mai complex sistem multimedia (BMW Live Cockpit Professional).

Toate acestea stabilesc valoarea finală a exemplarului de test la 63.800 de euro. Derulez câțiva ani și îmi aduc aminte de testul meu cu prima generație BMW X6. SUV-ul coupe costa pe atunci 62.000 de euro. În concluzie, este fantastic cât de mult au urcat prețurile mașinilor în doar 11 ani. E drept, și tehnologia disponibilă a evoluat direct proporțional cu ele. 

Să ne concentrăm asupra valorilor cerute de rivali. Un Mercedes-Benz C220d cu 4Matic și cutie automată are un preț de pornire de 44.300 de euro. Englezul Jaguar XE și versiunea sa diesel, fără tracțiune integrală, ajunge la 44.800 de euro. Hibridul Lexus IS300h ajunge la numai 42.500 de euro, dar nu dispune de tracțiune integrală. Dacă vă gândiți la un Volvo S60 cu versiunea pe benzină T4, de 190 de cai putere, fără 4×4, socotelile încep de la 45.200 de euro.

Prin urmare, dacă vorbim doar despre prețul de pornire al variantei testate, fără opționale, BMW 320d stă destul de bine în comparația cu rivalii.

Siguranță

EuroNCAP nu a testat încă noua generație BMW Seria 3. Însă, noul model este dezvoltat pe o platformă nouă, care folosește oțel de înaltă rezistență și promite astfel o integritate structurală superioară vechiului model. La asta se adaugă și un întreg arsenal de sisteme de siguranță. Capul de afiș îl reprezintă funcția de vedere pe timp de noapte (night vision) oferită, opțional bineînțeles, în premieră pe un vehicul din acest segment.

Pe lista sistemelor care încearcă să îți ofere o rulare cât mai sigură se numără asistentul pentru fază lungă, pilotul automat adaptiv, protecția activă care pretensionează centurile și ridică geamurile în caz de accident, frânarea automată în situații de urgență.

Cum era și normal, BMW Seria 3 face un pas important către rularea autonomă, oferind un set de sisteme care lucrează pentru ca cel de la volan să se relaxeze.

Păstrarea distanței față de vehiculul din față, păstrarea benzii de mers, recunoașterea semnelor de circulație și asistentul care împiedică schimbarea benzii de mers în cazul unei coliziuni iminente sunt doar câteva tehnologii importante.

 

 

Ţinută de drum

BMW a căutat să nu știrbească nimic din ținuta de drum exemplară cu care și-a obișnuit clienții. Caracterul premium al suspensiei de sub tine se simte la primele gropi sau denivelări. Suspensia este foarte bine antifonată și nu transmite vibrații sau zgomote neplăcute în habitaclu.

Suspensia standard, cu care a venit echipată mașina mea, a primit și ea o serie de îmbunătățiri pentru a încerca să aibă o adresabilitate mai mare. Are un set de amortizoare cu o compresie variabilă, progresivă. Prima parte a cursei amortizorului face ca Seria 3 să pară o mașină mult mai agreabilă, mult mai dispusă să absoarbă denivelările. Ultima parte a cursei amortizorului rigidizează lucrurile și îți aduce aminte că te afli într-o mașină cu pedigree.

Cum se traduc aceste trăsături? Să spunem că abordezi ceva mai hotărât un viraj. La prima vedere ar putea părea că Seria 3 se înclină ceva mai mult decât ești obișnuit. Apoi realizezi că mașina este la fel de țeapănă și păstrează la fel de bine aderența. E un amestec care ar trebui să împace și capra și varza.

De altfel, pentru aderența exemplară contribuie și sistemul de tracțiune integrală xDrive. E acolo să se asigure că tu te înscrii pe traiectoria ideală. Ca și sistemele de siguranță, foarte insistente atunci când vrei să pierzi aderența intenționat. Este suficient să le dai o pauză și BMW își aduce aminte din ce aluat e făcut. Repartiția 50/50 a masei totale și sistemul xDrive, educat să transmită mai mult către puntea spate, te ajută să te bucuri de un comportament supravirator clasic.

Pe lângă suspensia standard, BMW pune la dispoziție și o suspensie sportivă, instalată odată cu alegerea pachetului M. De asemenea, există și o suspensie cu amortizoare adaptive, mult mai rafinată, echilibrată și ușor de personalizat.

Direcția a devenit ceva mai asistată și parcă nu mai este atât de greoaie în oraș, la viteze mici. Nu pierde din precizie, însă pierde din capacitatea de transmitere a informațiilor despre suprafața de rulare.

 

Date tehnice – BMW Seria 3 320d xDrive 190 CP Aut8 4×4
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1995
Lungime mm
4709
Putere maxima CP (rpm)
190 (4000)
Latime mm
1827
Cuplu maxim Nm (rpm)
400 (1750)
Inaltime mm
1442
Viteza maxima km/h
233
Greutate kg
1615
Acceleratie 0-100 km/h s
6.9
Ampatament mm
2851
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
40
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
480

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *