Transfăgărășan, cea mai frumoasă șosea din lume

Transfăgărășan, cea mai frumoasă șosea din lume

Transfăgărășan, cea mai frumoasă șosea din lume

Transfăgărășan, cea mai frumoasă șosea din lume

 

Transfăgărășan, numit oficial DN7C este o cale rutieră de 151 de km, ce leagă Muntenia cu Transilvania străbătând Munții Făgăraș. Transfăgărășanul a fost construit între anii 1970 – 1974, la ordinul lui Nicolae Ceaușescu.

Transfăgărășan
Transfăgărășan

DN7C este un drum național asfaltat complet, porțiune dintre Barajul Vidraru și Cârțișoara tranversează o zonă muntoasă cu atitudini de peste 1500 de metri fiind construit în perioada 1970 – 1974 însumând în total 91 de km.

Fiind construită cu sacrificii enorme în perioada comunistă și a fost pus pe harta lumii de prezentatorul emisiunii britanice Top Gear. Transfăgărășan a devenit un Mecca al tuturor celor care cred în plăcerea de a conduce.

Zona montană înaltă a DN7C este deschisă circulației rutiere în fiecare an doar de la 30 iunie până în 1 noiembrie, întrucât drumul este înzăpezit pe timp de iarnă, iar deszăpezirea lui este impractică; la aceasta se adaugă riscul căderilor de pietre și al avalanșelor.

Cum s-a construit Transfăgărăşanul?

 

Transfăgărăşanul a avut, în realitate, un scop strategic, de pregătire pentru o eventuală invazie a URSS, care, din fericire, n-a mai avut loc. 

Ne-am ales însă cu un drum spectaculos, săpat în stâncă în mai puţin de un cincinal, prin eforturi greu de imaginat, motivate de teamă, disciplină, sporuri şi distincţii socialiste.

Tunelul rutier Capra-Bâlea de pe Transfăgărăşan, cel mai lung din ţară
Tunelul rutier Capra-Bâlea de pe Transfăgărăşan, cel mai lung din ţară

Militarii au fost şi cei care au lucrat cel mai mult, din martie 1970, până în septembrie 1974, la acest drum care face, prin munţi, legătura între Sibiu şi Piteşti. S-a muncit într-un ritm infernal, în condiţii deosebit de grele şi cu sacrificii umane uriaşe, de ordinul a sutelor de vieţi, dacă ne luăm după mărturiile consemnate în cărţile care s-au scris de-a lungul anilor despre această construcţie, deşi statisticile oficiale au înregistrat doar 40 de militari striviţi sub stâncile ce se rostogoleau de-a valma, prăbuşiti în hăurile dintre versanţi, ori surprinşi de avalanşe.

Trei milioane de tone de rocă au fost dislocate cu ajutorul a şase mii de tone de dinamită! Un arsenal ca pentru război, ce a făcut posibil acest drum dus până la altitudinea de 2042 de metri şi şerpuit peste 830 podeţe şi 27 viaducte. Aproape 5 ani bubuiturile dinamitelor au răsunat în munţi, odată cu târnăcoapele care nu se opreau nici iarna.

 

Am urcat la Capra în 1976 şi, până în 1980, n-am mai coborât din munţi

 

Gheorghe Tudosoiu, unul dintre drumarii şefi cei mai pricepuţi care au pus umărul la acest colos, povesteşte, pentru ”Adevărul”, cum a fost posibilă realizarea celui mai spectaculos drum de munte într-un timp atât de scurt.

 

Balea Lac pe Transfăgărășan
Balea Lac pe Transfăgărășan

În mijlocul unuia dintre cele mai frumoase regiuni montane din Carpați, Cabana Bâlea Lac este situată lângă un lac glaciar. Fiind direct accesibilă din legendarul drum Transfăgărășan, la o altitudine de 2034 de metri deasupra nivelului mării, cabana oferă cazare conform standardelor internaționale. Toate camerele sunt dotate cu mobilier din lemn, dușuri, toalete și televizoare, oferind o priveliste uluitoare atat asupra lacului Bâlea, care are o suprafață de 4,6 ha, cât și peste lanțurile muntoase din jur.

 

 

 

Barajul Vidraru - Transfăgărășan
Barajul Vidraru – Transfăgărășan

Construirea barajului Vidraru a durat cinci ani și jumătate începând în anul 1960. Pentru această realizare au fost necesare 42 km de tunel subteran, au fost excavate 1.768.000 de m3 de rocă, din care aproximativ 1 milion în subteran, s-au turnat 930.000 m3 de beton din care 400.000 de m3 în subteran și, de asemenea, au fost instalate 6300 de tone de echipament electromecanic.

Într-un an hidrologic mediu, uzina de energie hidroelectrică Vidraru amplasată subteran poate produce energie electrică de aproximativ 400 GWh. Ea are o capacitate instalată de 220 MW.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *